Terug naar overzicht

Veel bedrijven profileren zich op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of TikTok. Naar potentiële klanten, of toekomstige werknemers; een mooie kans om personeel te werven in tijden van arbeidskrapte. Naast deze voordelen zitten er echter ook nadelen aan het gebruik van sociale media. De aandacht voor de risico’s ervan neemt toe vanwege de strengere Europese privacywetgeving.

De vorig jaar in werking getreden Digital Services Act dwingt grote zoekmachines en platformen, waaronder Google, Facebook en X (Twitter), bijvoorbeeld tot meer transparantie. Van een deel van die bedrijven is bekend dat ze niet voldoen op specifieke punten. Zo vond de Nederlandse overheid dat Facebook niet voldeed aan de privacywet en TikTok ligt onder vuur en kreeg al boetes van privacywaakhonden.

De toegenomen kennis over de risico’s geeft bedrijven die actief zijn op sociale media een groeiende verantwoordelijkheid, en mogelijk aansprakelijkheid. Willens en wetens in zee gaan met een platform waarvan is vastgesteld dat het onwettig met data omgaat, kan — naast reputatieschade — juridische consequenties hebben.

Sommige bedrijven hebben daarom hun socialemediabeleid aangescherpt, andere niet. Dat laatste is niet per se slecht — zolang er maar over nagedacht is. Daarom organiseert Hemingway i.s.m. haar kennispartner MGM Regulatory & Governance op 18 november van 12.00 tot 13.30 uur een online masterclass over dit onderwerp onder leiding van Monique van Dijken Eeuwijk, advocaat, boardroom counsel en meervoudig commissaris.

NB voor deelnemers aan onze reguliere opleidingen is deze masterclass gratis.