Terug naar overzicht

Hoe draagt duurzaamheidsstrategie bij aan de bottom line?

Op 18 september 2024 van 12.00 tot 13.30 uur organiseert Hemingway Professional Governance een online masterclass voor haar abonnees op het e-learning/masterclasses programma.

 

Hoe draagt een goede duurzaamheidsstrategie bij aan zowel een betere wereld als het bedrijfseconomisch resultaat?

Bedrijven en organisaties hebben duurzaamheid nu wel allemaal op de agenda staan. Al was het alleen maar vanuit compliance-oogpunt; om te voldoen aan de Europese reguleringen zoals de CSRD voor rapportage en de CSDDD, ook wel de anti-wegkijk wet genoemd.

Het doel van een duurzaamheidsstrategie wordt daarbij nog wel eens uit het oog verloren. Regelmatig zien besturen en raden van commissarissen en toezicht duurzaamheid nog als een dure hobby. Terwijl een goede duurzaamheidsstrategie beslist bijdraagt aan verduurzaming van het businessmodel en dus de lange termijn waardecreatie; bij uitstek een ‘opdracht’ van interne toezichthouders. Bovendien zorgt het voor aanzienlijk minder ‘rapportage-werk’.

De juiste strategie brengt nieuwe energie in het bedrijf, opent nieuwe markten, trekt nieuwe klanten aan en versterkt de positie van de organisatie op de arbeidsmarkt. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die er bedrijfseconomisch zeer wel bij varen (Auping, Patagonia, IKEA). En helaas ook voorbeelden van bedrijven die de plank een beetje missloegen. Hoe zorg je dat de organisatie waar jij toezicht op houdt tot de eerste categorie behoort? En wat is daarbij de rol van de RvC/RvT?

In deze masterclass delen Gerrit Bruggeman, ervaren duurzaamheidcommissaris en o.m. voormalig CEO van Retailnet en Royal Auping, en Saskia Dieleman- Jamin, o.m. voormalig hoofd Sustainability Strategy & Policy IKEA Group, hun brede kennis over en ervaring met succesvolle duurzaamheidstrategie.